Binnen het marketing-vak wordt er veel gebruik gemaakt van de SWOT-analyse voor het bepalen van een marketingstrategie. SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). In het Nederlands wordt het ook wel de sterkte- zwakteanalyse genoemd.
SWOT voor Makers
Als creatieve ondernemer kun je deze analyse ook goed gebruiken om te bepalen welke kansen er voor jou liggen. In de kunst- en designwereld ben je zelf vaak het merk. De SWOT-analyse is in dat geval toegespitst op jou, als merk.
De interne analyse, van jou als persoon, bestaat uit:
De externe analyse, van de markt waarin jij je begeeft, bestaat uit:
Hoe maak je een persoonlijke SWOT-analyse?
Wellicht heb je in je opleiding al wel eens een SWOT-analyse gemaakt voor je creatieve praktijk? Zo niet, dan werkt het zo:
Combineer verschillende eigenschappen om tot de strategie van je creatieve onderneming te komen:
Sterktes (Strenghts) X Kansen (Opportunity) = Koers
Voorbeeld
Grafisch ontwerper Camiel Derkx heeft veel affiniteit met maatschappelijke thema’s vanuit zijn privé situatie, hij heeft een gehandicapte broer. Dit is zijn ‘Sterkte’. Hij gebruikt deze affiniteit om in te spelen op de groei van maatschappelijke ondernemingen de markt. Zijn Affiniteit met maatschappelijke thema’s X Groei aantal maatschappelijke ondernemingen= Koers van Camiel Derkx. Met grafische vormgeving richt Camiel Derkx zich op maatschappelijke organisaties.
Meer weten?
Spreekt dit je aan en wil je meer weten over het opzetten van een marketingstrategie voor creatieve ondernemers?
Kijk voor meer informatie of vraag een gratis intake aan via het contactformulier.